Khutbah Pertama
الحمد لله الذي خلق
السموات والأرض وجعل الظلمات والنور ثم الذين كفروا بربهم يعدلون . اللّهُمَّ
صَلِّ وَسَلِّمْ عَلى عَبْدِكَ وَرَسُوْلِكَ مُحَمَّدٍ وَعَلَى آلِهِ وَصَحْبِهِ
أَجْمَعِيْنَ أَمَّا بَعْدُ
فَيَا أَيُّهَا المُؤْمِنُوْنَ اتَّقُوْا اللهَ أُوْصِيْكُمْ وَإِيَّايَ بِتَقْوَى
اللهِ وَطَاعَتِهِ فَقَدْ فَازَ المُتَّقُوْنَ
MARILAH kita sama-sama
meningkatkan keimanan dan ketaqwaan kita kepada Allah Subhanahu Wata’ala dengan
sebenar-benar taqwa, iaitu istiqamah dalam mengerjakan segala suruhan-Nya dan
meninggalkan segala larangan-Nya. Dengan yang demikian, mudah-mudahan kita akan
menjadi umat yang terbaik dan unggul serta mendapat keredaan Allah Subhanahu
Wata’ala di dunia dan di akhirat.
Muslimin / muslimat yang
dirahmati Allah,
Firman Allah dalam ayat 5 -6
surah Yunus :
هُوَ الَّذِي
جَعَلَ الشَّمْسَ ضِيَاءً وَالْقَمَرَ نُورًا وَقَدَّرَهُ مَنَازِلَ لِتَعْلَمُوا
عَدَدَ السِّنِينَ وَالْحِسَابَ ۚ مَا خَلَقَ اللَّهُ ذَٰلِكَ إِلَّا بِالْحَقِّ ۚ
يُفَصِّلُ الْآيَاتِ لِقَوْمٍ يَعْلَمُونَ إِنَّ فِي اخْتِلَافِ اللَّيْلِ
وَالنَّهَارِ وَمَا خَلَقَ اللَّهُ فِي السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ لَآيَاتٍ
لِقَوْمٍ يَتَّقُونَ
Maksudnya : Dia lah yang
menjadikan matahari bersinar-sinar (terang-benderang) dan bulan bercahaya, dan
Dia lah yang menentukan perjalanan tiap-tiap satu itu (berpindah-randah) pada
tempat-tempat peredarannya masing-masing) supaya kamu dapat mengetahui bilangan
tahun dan kiraan masa. Allah tidak menjadikan semuanya itu melainkan dengan
adanya faedah dan gunanya yang sebenar. Allah menjelaskan ayat-ayatNya
(tanda-tanda kebesaranNya) satu persatu bagi kaum yang mahu mengetahui (hikmat
sesuatu yang dijadikanNya). Sesungguhnya pada pertukaran malam dan siang silih
berganti, dan pada segala yang dijadikan oleh Allah di langit dan di bumi, ada
tanda-tanda (yang menunjukkan undang-undang dan peraturan Allah) kepada kaum
yang mahu bertaqwa.
Allah Subhanahu Wata’ala
Maha Berkuasa dan Maha Mengetahui akan segala kejadian. Dialah juga yang
menjadikan apa yang ada di bumi seperti manusia, jin, tumbuh-tumbuhan dan
haiwan serta menjadikan apa yang ada di langit seperti bulan, matahari dan
sebagainya. Iaitu sebagai bukti keterangan yang nyata tentang kudrat, iradat,
ilmu, kebijaksanaan serta pengurniaan nikmat dari Allah Subhanahu Wata’ala yang
banyak dan luas yang mendorong supaya makhluk-Nya memuji dan bersyukur serta
mengabdikan diri sebagai hamba dengan khusyuk dan tawaduk kepada Allah
Subhanahu Wata’ala.
Umat Islam mestilah percaya
dengan penuh yakin bahawa Allah Subhanahu Wata’ala pentadbir seluruh alam,
segala peredaran cakerawala, bumi, bulan, matahari dan seumpamanya adalah di
bawah kekuasaan Allah Subhanahu Wata’ala yang menggerakkannya. Peredaran bulan
dan matahari yang teratur setiap hari secara berganti-ganti, matahari beredar
di waktu siang, manakala bulan beredar di waktu malam adalah atas kudrat dan
iradat Allah Subhanahu Wata’ala jua dan ia-Nya mempunyai hikmat dan tujuan
tersendiri, Maha Suci Allah, Pentadbir seru sekalian alam.
Muslimin / muslimat yang
diberkati Allah,
Firman Allah Subhanahu
Wata’ala dalam Surah Ibrahim ayat 33:
سَخَّرَ لَكُمُ
الشَّمْسَ وَالْقَمَرَ دَائِبَيْنِ ۖ وَسَخَّرَ لَكُمُ اللَّيْلَ وَالنَّهَارَ
“Dan Dia juga yang
menjadikan matahari dan bulan sentiasa beredar untuk kepentingan kemudahan kamu
dan yang menjadikan malam dan siang bagi faedah hidup kamu.”
Sesungguhnya Allah
menjadikan malam dan siang adalah sebagai tanda kekuasaan atau bukti
kekuasaan-Nya, keduanya (malam dan siang) akan mengakibatkan perubahan dan
perbezaan cuaca, masa dan waktu. Begitu juga dengan kejadian gerhana, adapun
gerhana itu terbahagi kepada dua iaitu gerhana matahari dan bulan. Gerhana itu
ialah suatu perubahan, suatu kejadian, suatu keagungan dan kebesaran tuhan yang
berlaku pada matahari dan bulan, di mana kejadian ini adalah suatu perkara yang
amat mudah bagi Allah Subhanahu Wata’la melakukan-Nya.
Oleh itu jika berlaku
kejadian gerhana matahari atau bulan, ianya bukanlah merupakan suatu tanda akan
timbul suatu kejadian yang aneh dan mengkhuatirkan, tetapi gerhana itu berlaku
atas sifat wajib bagi Allah Subhanahu Wata’ala iaitu berkehendak dan berkuasa
atas segala sesuatu yang tidak dapat dihalang oleh apa jua kekuatan pun di
dunia ini, sebagaimana hadis Rasulullah Sallallahu Alaihi Wasallam:
“إن الشمس والقمر
آيتان من آيات الله لا ينكسفان لموت أحد ولا لحياته فإذا رأيتموهما فادعوا الله
وصلوا حتى ينكشف ما بكم (رواه البخاري ومسلم)
Maksudnya: Sesungguhnya
matahari dan bulan adalah 2 bukti daripada tanda-tanda kebesaran Allah Ta’ala.
Kedua-duanya tidak akan gerhana kerana kematian atau hidupnya seseorang. Maka
apabila kamu melihat gerhana keduanya itu maka berdoalah kepada Allah,
dirikanlah sembahyang sehingga hilangnya tanda gerhana daripada kamu
Muslimin / muslimat yang
diberkati Allah,
Apabila berlaku gerhana,
kita sebagai umat Islam adalah dianjurkan oleh Rasulullah Sallallahu Alaihi
Wasallam supaya bersegera untuk melakukan perkara-perkara yang berkebajikan
seperti berdoa, berzikir, bersembahyang, bertakbir, bersedekah dan
beristighfar. Sebagaimana hadis Rasulullah Sallallahu Alaihi Wasallam:
[ إن الشمس والقمر
آيتان من آيات الله لا ينخسفان لموت أحد ولا لحياته ، فإذا رأيتم ذلك فادعوا الله
وكبروا، وصلوا ، وتصدقوا …… ( البخاري (
Maksudnya: Sesungguhnya
matahari dan bulan adalah 2 bukti daripada tanda-tanda kebesaran Allah Ta’ala
di mana kedua-duanya tidak akan gerhana kerana kematian atau hidupnya
seseorang. Maka apabila kamu melihat gerhana itu maka berdoalah kepada Allah,
bertakbirlah, dirikanlah sembahyang dan bersedekahlah……
Di samping itu, marilah kita
melakukan perkara-perkara yang berkebajikan dan menghindari daripada melakukan
perkara-perkara mungkar dan maksiat serta perbuatan syirik yang bercanggah
dengan ajaran agama Islam. Mudah-mudahan kejadian gerhana bulan ini akan
menimbulkan keinsafan, menambah serta menguatkan lagi keimanan dan ketaqwaan
kita kepada Allah Subhanahu Wata’ala.
Firman Allah Subhanahu
Wata’ala dalam Surah Ali ‘Imran ayat 190 – 191:
إِنَّ فِي خَلْقِ
السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ وَاخْتِلَافِ اللَّيْلِ وَالنَّهَارِ لَآيَاتٍ لِأُولِي
الْأَلْبَابِ الَّذِينَ يَذْكُرُونَ اللَّهَ قِيَامًا وَقُعُودًا وَعَلَىٰ
جُنُوبِهِمْ وَيَتَفَكَّرُونَ فِي خَلْقِ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ رَبَّنَا مَا
خَلَقْتَ هَٰذَا بَاطِلًا سُبْحَانَكَ فَقِنَا عَذَابَ النَّارِ
Maksudnya : “Sesungguhnya
pada kejadian langit dan bumi dan pada pertukuran malam dan siang, ada
tanda-tanda kekuasaan, kebijaksanaan dan keluasan rahmat Allah bagi orang-orang
yang berakal: Iaitu orang-orang yang menyebut dan mengingati Allah semasa
mereka berdiri dan duduk dan semasa mereka berbaring mengiring dan mereka pula
memikirkan tentang kejadian langit dan bumi sambil berkata: Wahai Tuhan kami!
Tidaklah engkau menjadikan benda-benda ini dengan sia-sia, Maha Suci Engkau
maka peliharalah kami dari azab neraka.”
بَارَكَ اللهُ لِيْ
وَلَكُمْ فِي القُرْآنِ العَظِيْمِ وَنَفَعَنِي وَإِيَّاكُمْ بِمَا فِيْهِ مِنَ
الآيَاتِ وَالذِّكْرِ الحَكِيْمِ وَتَقَبَّلَ مِنِّي وَمِنْكُمْ تِلاوَتَهُ
إِنَّهُ هُوَ السَّمِيْعُ العَلِيْمُ وَاسْتَغْفِرُ اللهَ العَظِيْمَ لِيْ
وَلَكُمْ وَلِسَائِرِ الُمْسِلِمْينَ وَالمُسْلِمَاتِ وَالمُؤْمِنِيْنَ
وَالمُؤْمِنَاتِ فَاسْتَغْفِرُوْهُ فَيَا فَوْزَ المُسْتَغْفِرِيْنَ وَيَا نَجَاةَ
التَّائِبِيْنَ
Khutbah Kedua
الحَمْدُ ِللهِ
الَّذِى خَلَقَ الشَّمْسَ ضِيَاءً وَالقَمَرَ نُوْرًا , وَأَشْهَدُ أَنْ لا إِلهَ
إِلا اللهُ وَحْدَهُ لا شَرِيْكَ لَهُ وَأَشْهَدُ أَنَّ سَيِّدَنَا مُحَمَّدًا
عَبْدُهُ وَرَسُوْلُهُ , اللّهُمَّ صَلِّ وَسَلِّمْ عَلى عَبْدِكَ وَرَسُوْلِكَ
مُحَمَّدٍ وَعَلَى آلِهِ وَصَحْبِهِ أَجْمَعِيْنَ
أَمَّا بَعْدُ
فَيَا أَيُّهَا المُؤْمِنُوْنَ اتَّقُوْا اللهَ أُوْصِيْكُمْ وَإِيَّايَ بِتَقْوَى
اللهِ وَطَاعَتِهِ فَقَدْ فَازَ المُتَّقُوْنَ
فرمان الله دالم
أية 6 – 12 سورة القيامة :
يَسْأَلُ أَيَّانَ
يَوْمُ الْقِيَامَةِ فَإِذَا بَرِقَ الْبَصَرُ وَخَسَفَ الْقَمَرُ وَجُمِعَ
الشَّمْسُ وَالْقَمَرُ يَقُولُ الْإِنْسَانُ يَوْمَئِذٍ أَيْنَ الْمَفَرُّ كَلَّا
لَا وَزَرَ إِلَىٰ رَبِّكَ يَوْمَئِذٍ الْمُسْتَقَرُّ
Maksudnya : Dia bertanya
(secara mengejek): “Bilakah datangnya hari kiamat itu?” Maka (jawabnya: hari
kiamat akan datang) apabila pemandangan menjadi terpendar-pendar (kerana gerun
takut), Dan bulan hilang cahayanya, Dan matahari serta bulan dihimpunkan
bersama, (Maka) pada hari itu, berkatalah manusia (yang ingkarkan hari kiamat):
“Ke manakah hendak melarikan diri?” Tak usahlah bertanya demikian! Tidak ada
lagi tempat perlindungan! Pada hari itu, kepada Tuhanmu lah sahaja terserahnya
ketetapan segala perkara
إِنَّ اللهَ
وَمَلائِكَتَهُ يُصَلُّوْنَ عَلَى النَّبِيِّ يَاأَيُّهَااَّلذِيْنَ آمَنُوْ ا
صَلُّوْا عَلَيْهِ وَسَلِّمُوْا تَسْلِيْمًا اللّهُمَّ صَلِّ عَلَى سَيِّدِنَا
مُحَمَّدٍ وَعَلَى آلِ سَيِّدِنَا مُحَمَّدٍ كَمَا صَلَّيْتَ عَلَى سَيِّدِنَا
إِبْرَاهِيْمَ وعلى آلِ سَيِّدِنَا إِبْرَاهِيْمَ وَبَارِكْ عَلَى سَيِّدِنَا
مُحَمَّدٍ وَعَلَى آلِ سَيِّدِنَا مُحَمَّدٍ كَمَا بَارَكْتَ عَلَى سَيِّدِنَا
إِبْرَاهِيْمَ وَعَلَى آلِ سَيِّدِنَا إِبْرَاهِيْمَ فِي العَالَمِيْنَ إِنَّكَ
حَمِيْدٌ مَجِيْدٌ
اللّهُمَّ اغْفِرْ
لِلْمُسْلِمِيْنَ وَالمُسْلِمَاتِ وَالمُؤْمِنِيْنَ وَالمُؤْمِنَاتِ الأحْيَاءِ
مِنْهُمْ وَالأمْوَاتِ إِنَّكَ سَمِيْعٌ قَرِيْبٌ مُجِيْبُ الدَّعَوَاتِ وَقَاضِيَ
الحَاجَاتِ وَأَلِّفْ بَيْنَ قُلُوْبِهِمْ وَأَصْلِحْ ذَاتَ بَيْنِهِمْ
وَانْصُرْهُمْ عَلَى عَدُوِّكَ وَعَدُوِّهِمْ , اللّهُمَّ لا تُسَلِّطْ عَلَيْنَا
مَنْ لايَخَافُكَ وَلا يَرْحَمُنَا , اللّهُمَّ انْصُرِ المُجَاهِدِيْنَ
الَّذِيْنَ يُجَاهِدُوْنَ فِي سَبِيْلِكَ فِي كُلِّ زَمَانٍ وَمَكَانٍ , اللّهُمَّ
أَعِزَّ الإسْلامَ وَالمُسْلِمِيْنَ وَأَذِّلَّ الشِّرْكَ وَالمُشْرِكِيْنَ
وَدَمِّرْ أَعْدَاءَ الدِّيْنِ وَانْصُرْ عِبَادَكَ المُؤْمِنِيْنَ رَبَّنَا
لاتُزِغْ قُلُوْبَنَا بَعْدَ إِذْ هَدَيْتَنَا وَهَبْ لَنَا مِنْ لَدُنْكَ
رَحْمَةً إِنَّكَ أَنْتَ الوَهَّاب رَبَّنَا آتِنَا فِي الدُّنْيَا حَسَنَةً وَفِي
الآخِرَةِ حَسَنَةً وَقِنَا عَذَابَ النَّارِ
عِبَادَ اللهِ !
إِنَّ اللهَ يَأْمُرُ بِالعَدْلِ وَالإ حْسَانِ وَاِيْتَآءِ ذِيْ القُرْبَى
وَيَنْهَى عَنِ الفَحْشَاءِ وَالمُنْكَرِ وَالبَغْيِ يَعِظُكُمْ لَعَلَّكُمْ
تَذَكَّرُوْنَ فَاذْكُرُوْا اللهَ العَظِيْمَ يَذْكُرْكُمْ وَاشْكُرُوْا عَلَى
نِعَمِهِ يَزِدْكُمْ وَاسْأَلُوْهُ مِنْ فَضْلِهِ يُعْطِكَمْ وَلَذِكْرُ اللهِ
أَكْبَرُ وَاللهُ يَعْلَمُ مَا تَصْنَعُوْنَ
Perhatian :
Ada ulama’ seperti Syeikh
Ali Syabramallisi yang berpendapat bahawa dibacakan istighfar sebagaimana
Khutbah Sunat Istisqa’ (Minta hujan) iaitu :
اَسْتَغْفِرُ الله َ العَظِيْمَ الذي لاَ اله اِلاَّ هُوَ الحَيُّ القَـيُّومُ وَاَ تُوْبُ اِلَيْهِ
9 kali pada awal khutbah pertama dan 7 kali pada awal khutbah yang kedua
اَسْتَغْفِرُ الله َ العَظِيْمَ الذي لاَ اله اِلاَّ هُوَ الحَيُّ القَـيُّومُ وَاَ تُوْبُ اِلَيْهِ
9 kali pada awal khutbah pertama dan 7 kali pada awal khutbah yang kedua
0 komentar:
Posting Komentar